Grondslagen
Inleiding
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.
Grondslagen voor de waardering
De waardering van de activa en de passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling, die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.
Stelselwijziging
Conform de 'Notitie grondexploitaties 2016' van de commissie BBV zijn de niet in exploitatie genomen gronden per 1 januari 2016 omgezet naar materiële vaste activa.
Deze stelselwijziging heeft geen effect op het vermogen.
Schattingswijzigingen
Met ingang van 1 januari 2016 is de berekeningswijze van de aan de grondexploitaties toe te rekenen rente en de te hanteren disconteringsvoet verplicht voorgeschreven in de ‘Notitie grondexploitatie 2016’ van de commissie BBV.
De rente dient met ingang van 1 januari 2016 gebaseerd te worden op de daadwerkelijk te betalen rente over het vreemd vermogen. Bij de berekening van de geactualiseerde waarde van de grondexploitaties is met een rentepercentage van 0,38% gerekend. In de jaarrekening 2015 was een rentepercentage van 3,5% gehanteerd. De verlaging van de rente heeft een positief effect op de geprognosticeerde resultaten van de grondexploitaties.
Met ingang van 1 januari 2016 is door de commissie BBV een disconteringsvoet voorgeschreven van 2%.
Bij de berekening van de contante waarde van de grondexploitaties is deze voorgeschreven disconteringsvoet van 2% gehanteerd. In de geactualiseerde grondexploitaties bij de jaarrekening 2015 was een disconteringsvoet van 3,5% gehanteerd. De verlaging van de disconteringsvoet heeft een positief effect op de contante waarde van de geprognosticeerde resultaten van de grondexploitaties.
Immateriële vaste activa
Deze immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
De kosten van onderzoek en ontwikkeling passen binnen de kostensoortenlijst van het Besluit Ruimtelijke Ordening (Bro).
Materiële vaste activa
Overige investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, leningen u/g en overige uitzettingen zijn tegen nominale waarde opgenomen. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van BV's of NV's zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs van de aandelen of lagere marktwaarde. Bijdrage in activa van derden zijn opgenomen tegen het bedrag van de verstrekte bijdrage verminderd met de afschrijvingen.
Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid d BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of BV.
Afschrijvingen
De afschrijving geschiedt onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar volgens de lineaire afschrijvingsmethode.
De afschrijving vangt aan in het jaar volgend op het jaar waarin het kapitaalgoed gereed komt of wordt aangeschaft.
De afschrijvingsduur is afgestemd op de economische levensduur.
De afschrijvingstermijnen zijn conform de Financiële Verordening 2015 welke op 30 maart 2015 is vastgesteld.
Afschrijvingen vinden plaats volgens de afschrijvingstermijnen in onderstaande tabel.
Soort activa | Afschrijvingstermijn |
Gronden en terreinen | geen afschrijving |
Woonruimten | variërend van 15 tot 50 jaar |
Bedrijfsgebouwen | variërend van 15 tot 50 jaar |
Grond-, weg- en waterbouw | variërend van 15 tot 60 jaar |
Vervoermiddelen | variërend van 8 tot 25 jaar |
Machines, apparaten en installaties | variërend van 4 tot 30 jaar |
Overige materiële vaste activa | variërend van 5 tot 40 jaar |
Bij investeringen waar een dekkingsreserve tegenover staat wordt geen rente tijdens het boekjaar toegerekend.
Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken) alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden.
Zolang daarvan geen sprake is, worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.
Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden.
Vlottende activa
Vorderingen worden opgenomen tegen de nominale waarde onder aftrek van een voorziening voor oninbaarheid.
De voorziening wordt bepaald op basis van de dynamische methode.
De voorziening voor debiteuren - soza wordt tot een bedrag van € 3.000 dynamisch bepaald.
Vorderingen > € 3.000 worden individueel beoordeeld.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies, met uitzondering van de voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel.
De voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel betreft de pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders. Deze voorziening is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. Hierbij zijn de sterftetabellen GBM/GBV 05-10 met rekenrente 0,864% gehanteerd.
De onderhoudsegalisatievoorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen uiteen zijn gezet.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen.
De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Vlottende passiva
Vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Resultaatbepaling
Het resultaat is bepaald door het verschil tussen de opbrengsten en alle hiermee verbonden aan het verslag toe te rekenen kosten.
Het gerealiseerde resultaat wordt afzonderlijk in de balans opgenomen. De bestemming van het resultaat vindt plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld.
Vennootschapsbelasting
De Vpb-heffing wordt bepaald op basis van de fiscale grondslag. Dit betekent dat de fiscale winstbepaling
extracomptabel plaatsvindt en er geen latente belastingvorderingen en/of schulden worden gevormd.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is onder de 'Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen' het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
Balans per 31-12-2016
BALANS (bedragen x € 1.000) | ||||
ACTIVA | 31-12-2016 | 31-12-2015 | ||
Vaste activa | ||||
Immateriële vaste activa | 526 | 0 | ||
- Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 526 | 0 | ||
Materiële vaste activa | 71.916 | 45.373 | ||
- Investeringen met een economisch nut | ||||
- overige investeringen met een economisch nut | 71.320 | 44.771 | ||
- Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 596 | 602 | ||
Financiële vaste activa | 10.261 | 11.301 | ||
- Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 77 | 77 | ||
- Leningen aan woningbouwcorporaties | 7.393 | 8.376 | ||
- Overige langlopende geldleningen | 2.141 | 2.057 | ||
- Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 650 | 791 | ||
Totaal vaste activa | 82.703 | 56.674 | ||
Vlottende activa | ||||
Voorraden | 26.404 | 53.180 | ||
- Grond- en hulpstoffen: | ||||
- niet in exploitatie genomen bouwgronden | 0 | 28.700 | ||
- Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 26.396 | 24.471 | ||
- Voorraad gereed product en handelsgoederen | 8 | 9 | ||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar | 19.835 | 14.050 | ||
- Vorderingen op openbare lichamen | 3.410 | 3.440 | ||
- Rekening-courantverhouding met het Rijk | 13.411 | 7.264 | ||
- Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen | 686 | 699 | ||
- Overige vorderingen | 2.328 | 2.647 | ||
Liquide Middelen | 440 | 406 | ||
- Banksaldi | 440 | 406 | ||
Overlopende activa | 214 | 170 | ||
- Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde | ||||
bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 214 | 170 | ||
Totaal vlottende activa | 46.893 | 67.806 | ||
Totaal generaal | 129.596 | 124.480 |
PASSIVA | 31-12-2016 | 31-12-2015 | ||
Vaste passiva | ||||
Eigen vermogen | 100.010 | 98.176 | ||
- Algemene reserves | 30.848 | 32.852 | ||
- Bestemmingsreserves | 68.139 | 61.545 | ||
- Gerealiseerde resultaat | 1.023 | 3.779 | ||
Voorzieningen | 13.660 | 9.672 | ||
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.704 | 2.506 | ||
- Egalisatievoorzieningen | 2.847 | 0 | ||
- Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 8.109 | 7.166 | ||
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar | 3.841 | 5.464 | ||
- Onderhandse leningen van: | ||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 3.691 | 5.464 | ||
- Waarborgsommen | 150 | |||
Totaal vaste passiva | 117.511 | 113.312 | ||
Vlottende passiva | ||||
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar | 7.474 | 6.469 | ||
- Overige schulden | 7.474 | 6.469 | ||
Overlopende passiva | 4.611 | 4.699 | ||
- De van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen | ||||
voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek | ||||
bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende | 3.684 | |||
begrotingsjaren | 4.338 | |||
- Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende | ||||
begrotingsjaren komen | 927 | 361 | ||
Totaal vlottende passiva | 12.085 | 11.168 | ||
Totaal generaal | 129.596 | 124.480 | ||
Bedrag waartoe aan natuurlijke en rechtspersonen borgstellingen of | ||||
garantstellingen zijn verstrekt. (Zie toelichting balans) | niet bekend | niet bekend |
Toelichting Balans Activa
Toelichting Activa
(bedragen x € 1.000)
Immateriële vaste activa
Specificatie immateriële vaste activa | Boekwaarde per | Boekwaarde |
---|---|---|
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 526 | 0 |
Totaal | 526 | 0 |
Verloopoverzicht | Boekwaarde | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 0 | 526 | 0 | 0 | 0 | 0 | 526 |
Totaal | 0 | 526 | 0 | 0 | 0 | 0 | 526 |
Specificatie kosten onderzoek en ontwikkeling | Werkelijk besteed | Cumulatief besteed t/m 2016 |
---|---|---|
Onderzoek en ontwikkeling Aarle | 516 | 516 |
Onderzoek en ontwikkeling Steegsche Velden Oost fase B | 10 | 10 |
Totaal | 526 | 526 |
Conform de notitie grondexploitatie 2016 van de commissie BBV kunnen voorbereidingskosten die worden gemaakt in de periode vóórdat de grondexploitatie wordt vastgesteld door de gemeenteraad, nog niet op onderhanden werk worden geactiveerd wanneer de betreffende BIE nog niet operationeel is. Deze kosten kunnen op basis van artikel 34 van het BBV worden geactiveerd als immateriële vaste activa onder de volgende voorwaarden:
- De kosten moeten passen binnen de kostensoortenlijst van het Bro; en
- De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan onder de immateriële vaste activa. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grondexploitatie dan wel worden afgeboekt ten laste van het jaarresultaat; en
- Plannen tot ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt moeten bestuurlijke instemming hebben, blijkend uit een raadsbesluit of – indien gedelegeerd - een collegebesluit.
Materiële vaste activa
Specificatie materiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2016 | Boekwaarde 31-12-2015 |
---|---|---|
Overige investeringen met een economisch nut | 71.320 | 44.771 |
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut | 596 | 602 |
Totaal | 71.916 | 45.373 |
Verloopoverzicht overige investeringen met een economisch nut | Boekwaarde | Stelselwijziging | Boekwaarde | Investeringen | Desinves-teringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 2.695 | 29.446 | 32.141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32.141 |
Woonruimten | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bedrijfsgebouwen | 35.843 | -545 | 35.298 | 135 | 396 | 1.399 | 0 | 33.638 |
Grond-, weg- en waterbouw | 3.310 | 0 | 3.310 | 0 | 0 | 228 | 0 | 3.082 |
Vervoermiddelen | 451 | 0 | 451 | 0 | 0 | 68 | 0 | 383 |
Machines, apparaten en installaties | 1.911 | 0 | 1.911 | 338 | 0 | 654 | 0 | 1.595 |
Overige materiële vaste activa | 560 | 0 | 560 | 8 | 0 | 88 | 0 | 480 |
Totaal | 44.771 | 28.901 | 73.672 | 481 | 396 | 2.437 | 0 | 71.320 |
De herrubricering heeft betrekking op de inbreng van gronden vanuit de voorraden van de grondexploitatie. Deze herrubricering heeft geen effect op het vermogen. Conform de Notitie grondexploitaties 2016 van de commissie BBV dienen de niet in exploitatie genomen gronden per 01-01-2016 te worden omgezet naar materiële vaste activa.
Voor deze complexen is een overgangsbepaling van toepassing met een looptijd van vier jaar. Uiterlijk 31 december 2019 moet een toets plaatsvinden op de marktwaarde van deze gronden tegen de geldende bestemming op het moment van de marktwaarde toets. Wordt daarbij een duurzame waardevermindering vastgesteld, dan moet dat uiterlijk 31 december 2019 leiden tot een afwaardering van deze gronden.
De totale inbreng van gronden is als volgt te specificeren:
Aarle
Per 01-01-2016 bedroeg de boekwaarde € 27.128.000. Mutaties op deze boekwaarde worden binnen de overgangsperiode verantwoord onder immateriële vaste activa.
Het streven is om voor Aarle voor 31-12-2019 een grondexploitatiecomplex inclusief een grondexploitatiebegroting vast te stellen.
Er wordt gebruik gemaakt van de overgangsperiode van het BBV, waarin is aaangegeven dat uiterlijk in de jaarrekening 2019 een marktwaardetoets uitgevoerd moet worden op de gronden in de geldende bestemming.
Vooruitlopend op de definitieve provinciale cijfers van de woningaantallen die nog niet bekend zijn en de uitkomsten van de regionale discussie hierover is een inschatting gemaakt van de mogelijke risico's. Het totaal te realiseren programma alsmede de fasering is hiervan afhankelijk. De inschatting is dat er sprake is van een verhoogd risicoprofiel.
Bij de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is hier uitdrukkelijk rekening mee gehouden en dit heeft geresulteerd in een netto toevoeging van € 1.900.000 aan de risicoreserve grondexploitaties per 31-12-2016.
Steegsche Velden Oost fase B
Per 01-01-2016 bedroeg de boekwaarde € 1.773.000 inclusief de gevormde voorziening. Mutaties op deze boekwaarde worden binnen de overgangsperiode verantwoord onder immateriële vaste activa. Het streven is om voor Steegsche Velden Oost fase B vóór 31-12-2019 een grondexploitatiecomplex inclusief een grondexploitatie vast te stellen.
Specificatie desinvesteringen: | |
- verkoop Batalaan 12 | 341.000 |
- verkoop Tejaterke | 11.000 |
- correctieboeking voor valbeveiliging | 44.000 |
396.000 |
Belangrijke investeringen | Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2016 | Cumulatief besteed t/m 2016 |
---|---|---|---|
Multifunctionele accommodatie Dijkstraten | 3.165 | 76 | 171 |
Automatisering 2014, uitgaven 2016 | 838 | 280 | 518 |
Verloopoverzicht investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | Boekwaarde | Investeringen | Bijdragen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouw | 0 | 280 | 280 | 0 |
Totaal | 0 | 280 | 280 | 0 |
Onder bijdragen van derden zijn de bijdragen van derden opgenomen die direct gerelateerd zijn aan de investering.
Specificatie investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | Beschikbaar | Werkelijk besteed | Cumulatief besteed |
---|---|---|---|
Riolering woonwagencentrum | 49 | 39 | 39 |
Riolering 2e fase Hoofdstraat/Dorpsplein | 430 | 68 | 441 |
Renovatie 4 pompgemalen | 80 | 71 | 71 |
Herstel riolering Zessprong | 115 | 102 | 102 |
Totaal | 674 | 280 | 653 |
Verloopoverzicht investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | Boekwaarde | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouw | 581 | 154 | 0 | 45 | 111 | 579 |
Overige materiële vaste activa | 21 | 0 | 0 | 4 | 0 | 17 |
Totaal | 602 | 154 | 0 | 49 | 111 | 596 |
De investeringen onder grond-, weg- en waterbouw bestaat enerzijds voor € 42.000 uit een investering in de reconstructie van de Nazarethstraat en anderzijds uit een investering van € 112.000 in de realisatie fietspad Slowlane ter hoogte van Ekkersweijer. De bijdrage van derden betreft een bijdrage van de gemeente Son en Breugel en gemeente Eindhoven voor de realisatie van het fietspad Slowlane.
Financiële vaste activa
Verloopoverzicht | Boekwaarde | Investeringen | Desinvesteringen | Aflossingen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 77 | 0 | 0 | 0 | 77 |
Leningen aan woningbouwcorporaties | 8.376 | 0 | 0 | 983 | 7.393 |
Overige langlopende geldleningen | 2.057 | 400 | 0 | 316 | 2.141 |
Overige uitzettingen met een looptijd > 1 jaar | 791 | 0 | 0 | 141 | 650 |
Totaal | 11.301 | 400 | 0 | 1.440 | 10.261 |
De deelnemingen betreffen aandelen in Brainport BV en aandelen NV BNG.
De investeringen in overige langlopende geldleningen bestaat uit een verstrekte lening van € 75.000 aan Stichting Abocuna en uit verstrekte startersleningen voor een bedrag van € 325.000.
Vlottende activa
Voorraden
Specificatie | Boekwaarde 31-12-2016 | Boekwaarde 31-12-2015 |
---|---|---|
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar: | ||
- strategische gronden (MVA) | 0 | 0 |
- voorziening afwaardering boekwaarden | 0 | 0 |
0 | 0 | |
- niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG) | 0 | 34.788 |
- voorziening geraamde verliezen | 0 | -6.088 |
0 | 28.700 | |
Bouwgrond in exploitatie (BIE) | 42.623 | 43.481 |
Voorziening geraamde verliezen | -16.227 | -19.010 |
26.396 | 24.471 | |
Voorraad gereed product en handelsgoederen | 8 | 9 |
Totaal | 26.404 | 53.180 |
Vanwege een stelselwijziging is de NIEGG per 31 december 2016 gewaardeerd op € nihil en overgeheveld naar de materiele vaste activa.
In de grondslagen is een nadere toelichting opgenomen.
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
Verloopoverzicht | Boekwaarde | Herrubricering | Investeringen | Opbrengsten | Winstuitname | Boekwaarde | Voorziening | Balanswaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Schutboom | -1.626 | 0 | 390 | 386 | 310 | -1.312 | 0 | -1.312 |
Zessprong | -31 | 0 | -128 | 135 | 294 | 0 | 0 | 0 |
Broekstraat | -227 | 0 | 73 | 228 | 149 | -233 | 0 | -233 |
Molenstraat | 823 | 0 | 191 | 106 | 0 | 908 | 0 | 908 |
Archipel - Kanidas | -54 | 0 | 58 | 0 | -4 | 0 | 0 | 0 |
Dijkstraten | 33.371 | 0 | 1.402 | 5.501 | 0 | 29.272 | -10.772 | 18.500 |
Steegsche Velden Oost fase A | 11.225 | 0 | 697 | 2.718 | 0 | 9.204 | -2.098 | 7.106 |
Centrumplan | 0 | 4.362 | 422 | 0 | 0 | 4.784 | -3.357 | 1.427 |
Totaal | 43.481 | 4.362 | 3.105 | 9.074 | 749 | 42.623 | -16.227 | 26.396 |
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2016 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2017 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses ter zake. Dit betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico's, aannames en veronderstellingen die periodiek (jaarlijks) worden herzien. Deze periodieke herziening kan - mede gezien de afhankelijkheid van de marktomstandigheden - leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor verlieslatende grondexploitaties. Voor een gedetailleerde toelichting van de gehanteerde uitgangspunten alsmede risico's en onzekerheden van de grondexploitaties verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Geactualiseerde grondexploitatie - gehanteerde parameters: | ||
- Interne rekenrente | 0,38% | per jaar |
- Kostenstijging | 2,00% | per jaar |
- Opbrengstenstijging: 2018 - 2020 | 1,00% | per jaar |
- Opbrengstenstijging: 2021 - e.v. | 2,00% | per jaar |
- Disconteringsvoet | 2,00% | per jaar |
Schutboom
Plan Schutboom is nagenoeg voltooid. Per ultimo 2016 zijn de laatste 3 kavels in optie gegeven (waarvan 1 inmiddels verkocht in 2017).
De nog uit te voeren fysieke werkzaamheden bestaan uit het woonrijp maken van delen van het plan. Naast een reeds gerealiseerde tussentijdse winstafdracht van € 2.360.000, inclusief de winstuitname van € 310.000 per ultimo 2016, wordt nog een netto contant batig resultaat geprognosticeerd van € 463.000 per 01-01-2017.
Zessprong
De raad wordt voorgesteld om de grex van Zessprong per 31-12-2016 te sluiten. In 2016 vindt een finale winstafdracht plaats van € 294.000.
Broekstraat
Per ultimo 2016 waren nog 2 grotere bouwkavels (> 600 m²) beschikbaar waarvan 1 inmiddels is verkocht in 2017. Naast de gerealiseerde winstafdracht van € 984.000, inclusief de winstuitname van € 149.000 per ultimo 2016, wordt nog een netto contant batig resultaat geprognosticeerd van € 572.000 per 01-01-2017.
Naar verwachting kan de grex Broekstraat per 31-12-2017 worden afgesloten.
Molenstraat
In 2016 is de laatste kavel van de 19 grondgebonden woningen project AM aan de Molenstraat (zuid) verkocht. Verder heeft een inschrijvingsprocedure plaatsgevonden.
voor de kavel aan de Molenstraat-zuid. Het project is in maart 2017 inmiddels gegund en betreft de realisatie van 36 appartementen.
Voorts kunnen op termijn nog 2 à 3 grondgebonden woningen worden gerealiseerd op de hoek Molenstraat (zuid) - Stationsstraat en ongeveer 40 appartementen op dehoek Molenstraat (noord) - Stationsstraat. Voor Molenstraat wordt een netto contant batig resultaat geprognosticeerd van € 464.000 per 01-01-2017.
Archipel - Kanidas
De raad wordt voorgesteld om de grex van Archipel-Kanidas per 31-12-2016 af te sluiten. Gebleken is dat per ultimo 2015 een te grote tussentijdse winstafdracht heeft plaatsgevonden ter grootte van circa € 4.000 die per 31-12-2016 wordt gecorrigeerd. De nog uit te voeren werkzaamheden worden op basis van kostenverhaal gedekt.
Dijkstraten
In 2016 zijn 32 bouwkavels méér verkocht dan begroot (97 bouwkavels in plaats van 65). Voornamelijk door de aangepaste regelgeving met betrekking tot rentetoerekening is het geprognosticeerde netto contant nadelige resultaat per 31-12-2015 van € 15.100.000 afgenomen tot € 10.772.000 per 31-12-2016.
Voor de dekking hiervan is een voorziening gevormd.
Steegsche Velden oost fase a
In 2016 zijn 40 bouwkavels méér verkocht dan begroot (47 bouwkavels i.p.v. 7). Onder meer door de aangepaste regelgeving met betrekking tot rentetoerekening is het geprognosticeerde netto contant nadelige resultaat per 31-12-2015 van € 3.910.000 afgenomen tot € 2.098.000 per 31-12-2016.
Voor de dekking hiervan is een voorziening gevormd.
Centrumplan
Per 01-01-2016 is conform de door de raad vastgestelde Nota grondexploitatie 2016 het Centrumplan overgeheveld van "Niet in exploitatie genomen gronden" naar "Bouwgronden in exploitatie". Het geprognosticeerde netto contant nadelige resultaat per 31-12-2015 van € 4.562.000 is afgenomen tot € 3.357.000 per 31-12-2016. Dit wordt veroorzaakt doordat de reconstructie van de Nazarethstraat is overgeheveld van de grex Centrumplan naar de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut ter grootte van €1.000.000. Voorts is door de aangepaste regelgeving met betrekking tot rentetoerekening het geprognosticeerde nadelige resultaat positief beïnvloed.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Specificatie | Nominale | Voorziening | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen | 3.410 | 0 | 3.410 | 3.440 |
Rekening-courant verhoudingen met het Rijk | 13.411 | 0 | 13.411 | 7.264 |
Rekening-courant verhoudingen met niet-financiële instellingen | 686 | 0 | 686 | 699 |
Debiteuren opgenomen onder de overige vorderingen | 1.630 | 485 | 1.145 | 1.987 |
Restant overige vorderingen | 1.183 | 0 | 1.183 | 660 |
Totaal | 20.320 | 485 | 19.835 | 14.050 |
Vorderingen op openbare lichamen
Dit betreft met name de afwikkeling van het BTW compensatiefonds 2016 voor € 3.080.000.
Rekening-courant verhoudingen met het Rijk
De Wet Schatkistbankieren verplicht openbare lichamen om hun overtollige middelen aan te houden in ’s Rijks schatkist (met uitzondering van een drempelbedrag). Het drempelbedrag voor de gemeente Best bedraagt in 2016 € 573.000 (gemiddeld per kwartaal).
De gemeente Best heeft gemiddeld per kwartaal de volgende bedragen op dagbasis buiten ‘s Rijks schatkist gehouden:
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
---|---|---|---|---|
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten schatkist Rijk aangehouden middelen | 433 | 435 | 433 | 431 |
Ruimte onder het drempelbedrag | 140 | 138 | 140 | 142 |
Overschrijding van het drempelbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
Specificatie debiteuren | Nominale | Voorziening | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Debiteuren Sociale Zaken | 1.035 | 403 | 632 | 826 |
Debiteuren overige | 595 | 82 | 513 | 1.161 |
Totaal | 1.630 | 485 | 1.145 | 1.987 |
Overige vorderingen
Onder de overige vorderingen is een bedrag van € 800.000 opgenomen in verband met gemeentelijk kostenverhaal. Het betreft bijdragen op grond van anterieure overeenkomsten Wro en gemeentelijke apparaatskosten in verband met het toetsen en in procedure brengen van particuliere gebiedsontwikkelingsinitiatieven.
Toelichting Balans Passiva
Toelichting Passiva
(bedragen x € 1.000)
Eigen vermogen
Verloopoverzicht reserves | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming | Vermindering ter dekking | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserves | ||||||
Algemene bodemreserve | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Reserve grondexploitatie | 4.397 | 0 | 4.397 | 0 | 0 | 0 |
Algemene reserve inkomensfunctie | 18.205 | 0 | 18.205 | 0 | 0 | 0 |
Vrije algemene reserve | 8.250 | 32.155 | 10.296 | 739 | 0 | 30.848 |
Totaal algemene reserves | 32.852 | 32.155 | 34.898 | 739 | 0 | 30.848 |
Bestemmingsreserves | ||||||
Egalisatiereserve afvalverwijdering | 319 | 0 | 19 | 0 | 0 | 300 |
Algemeen culturele reserve | 244 | 125 | 78 | 0 | 0 | 291 |
Reserve toekomstige vernieuwing Best | 10.430 | 0 | 10.430 | 0 | 0 | 0 |
Reserve sociaal domein | 1.826 | 0 | 328 | 375 | 0 | 1.873 |
Reserve gevolgen reorganisatie | 540 | 0 | 79 | 0 | 0 | 461 |
Reserve ICT | 1.872 | 564 | 761 | 0 | 0 | 1.675 |
Reserve buitensportaccommodatie | 1.376 | 200 | 119 | 0 | 0 | 1.457 |
Reserve wegbeheer | 14.811 | 941 | 288 | 0 | 0 | 15.464 |
Reserve speelelementen | 629 | 55 | 81 | 0 | 0 | 603 |
Reserve groen | 1.391 | 109 | 2 | 0 | 0 | 1.498 |
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen | 0 | 0 | 2.664 | 2.664 | 0 | 0 |
Risicoreserve grondexploitaties | 0 | 17.500 | 0 | 0 | 0 | 17.500 |
Dekkingsreserves | 28.107 | 1.371 | 0 | 0 | 2.461 | 27.017 |
Totaal bestemmingsreserves | 61.545 | 20.865 | 14.849 | 3.039 | 2.461 | 68.139 |
Totaal reserves | 94.397 | 53.020 | 49.747 | 3.778 | 2.461 | 98.987 |
In onderstaand overzicht wordt per reserve het doel van de reserve beschreven.
Reserve | Doel van de reserve | Status reserve per |
---|---|---|
Algemene reserves | ||
Algemene bodemreserve | Buffer voor eventuele rekeningtekorten en calamiteiten | opgeheven |
Reserve grondexploitatie | Buffer om onvoorziene risico's binnen de grondexploitatie op te kunnen vangen | opgeheven |
Algemene reserve inkomensfunctie | Inkomensfunctie: rente wordt toegerekend aan de raming van baten en lasten | opgeheven |
Vrije algemene reserve | Algemeen dekkingsmiddel voor incidentele uitgaven | gehandhaafd |
Bestemmingsreserves | ||
Egalisatiereserve afvalverwijdering | Ongewenste schommelingen opvangen in het tarief afvalstoffenheffing | gehandhaafd |
Algemeen culturele reserve | Aankoop kunst, wijkaankleding in openbare ruimte en subsidiëring incidentele culturele activiteiten | gehandhaafd |
Reserve toekomstige vernieuwing Best | Dekking van lasten van bestemmingsplanoverschrijdende investeringen | opgeheven |
Dekking op het gebied van sociaal-maatschappelijke voorzieningen in nieuwe bestemmingsplannen | opgeheven | |
Dekking van lasten van investeringen die in het belang zijn van de volkshuisvesting | opgeheven | |
Dekking van risico's met betrekking tot garantiestellingen | opgeheven | |
Dekking van lasten gericht op de toekomstige vernieuwing van Best | opgeheven | |
Reserve sociaal domein | Opvangen van risico's binnen het sociale domein | gehandhaafd |
Reserve gevolgen reorganisatie | Afzonderen financiële gevolgen van reorganisatie; dekking garantiesalarissen | gehandhaafd |
Reserve ICT | Tegengaan van schommelingen in de raming van baten en lasten vanwege investeringen in hardware/software | gehandhaafd |
Reserve buitensportaccommodatie | In stand houden, vervangen en renoveren van buitensportaccommodaties | gehandhaafd |
Reserve wegbeheer | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot wegbeheer | gehandhaafd |
Reserve speelelementen | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot speelelementen | gehandhaafd |
Reserve groen | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot vervanging openbaar groen | gehandhaafd |
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen | Opvangen van fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot onderhoud gemeentelijke gebouwen | gehandhaafd |
Risicoreserve grondexploitaties | Weerstandsvermogen waarmee risico's in de grondexloitaties worden afgedekt | gehandhaafd |
Dekkingsreserves | Het activeren van investeringen die worden gedekt uit een reserve, waarvoor dat verplicht is op grond van het BBV. Lasten van de investering worden op deze wijze over de verwachte levensduur verspreid | gehandhaafd |
Belangrijkste mutaties per reserve | Mutatie | Bedrag | Omschrijving mutatie |
---|---|---|---|
Algemene bodemreserve | Onttrekking: | 2.000 | onttrekking tgv de vrije algemene reserve in verband met opheffing |
Reserve grondexploitatie | Onttrekking: | 2.046 | onttrekking tgv de risicoreserve grondexploitaties in verband met opheffing |
2.351 | onttrekking tgv de vrije algemene reserve in verband met opheffing | ||
Algemene reserve inkomensfunctie | Onttrekking: | 18.205 | onttrekking tgv de vrije algemene reserve in verband met opheffing |
Vrije algemene reserve | Toevoeging: | 739 | storting vanuit saldo 2015 |
2.000 | storting vanuit algemene bodemreserve | ||
2.351 | storting vanuit reserve grondexploitatie | ||
18.205 | storting vanuit algemene reserve inkomensfunctie | ||
1.400 | storting vanuit reserve toekomstige vernieuwing Best | ||
7.346 | vrijval voorzieningen grondexploitatie | ||
Onttrekking: | 1.243 | resultaatbestemming 2015 | |
920 | onttrekking ten gunste van de grondexploitatie | ||
6.500 | onttrekking ten gunste van de risicoreserve grondexploitaties | ||
Algemeen culturele reserve | Toevoeging: | 125 | storting ten laste van de exploitatie |
Reserve toekomstige vernieuwing Best | Onttrekking: | 8.954 | onttrekking ten gunste van de risicoreserve grondexploitaties |
1.400 | onttrekking ten gunste van de vrije algemene reserve | ||
Reserve sociaal domein | Toevoeging: | 375 | storting vanuit saldo 2015 |
Onttrekking: | 328 | inleen/ondersteuning sociaal domein | |
Reserve gevolgen reorganisatie | Onttrekking: | 79 | garantiesalarissen |
Reserve ICT | Toevoeging: | 564 | storting ten laste van exploitatie |
Onttrekking: | 761 | onttrekking ten behoeve van diverse automatiseringswerken | |
Reserve buitensportaccommodatie | Toevoeging: | 200 | storting ten laste van exploitatie |
Onttrekking: | 106 | renovatie/vervanging sportpark leemkuilen | |
Reserve wegbeheer | Toevoeging: | 840 | storting ten laste van exploitatie |
Onttrekking: | 164 | reconstructie st. oedenrodeseweg | |
Reserve speelelementen | Onttrekking: | 81 | onderhoud/vervanging speelelementen/plaatsen |
Reserve groen | Toevoeging: | 109 | storting ten laste van exploitatie |
Reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen | Toevoeging: | 2.664 | storting vanuit saldo 2015 |
Onttrekking: | 2.664 | onttrekking ten gunste van voorziening gemeentelijke gebouwen | |
Risicoreserve grondexploitaties | Toevoeging: | 2.046 | storting vanuit reserve grondexploitatie |
6.500 | storting vanuit de vrije algemene reserve | ||
8.954 | storting vanuit de reserve toekomstige vernieuwing Best | ||
Dekkingsreserves | Toevoeging: | 1.294 | rente 2016 |
Onttrekking: | 2.461 | afschrijvingen op activa 2016 |
Voorzieningen
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2015 | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde 31-12-2016 |
---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | |||||
Voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel | 2.506 | 402 | 0 | 204 | 2.704 |
Totaal voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.506 | 402 | 0 | 204 | 2.704 |
Egalisatievoorzienigen | |||||
Voorziening gemeentelijke gebouwen | 0 | 3.229 | 22 | 360 | 2.847 |
Totaal egalisatievoorzieningen | 0 | 3.229 | 22 | 360 | 2.847 |
Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | |||||
Voorziening rioolbeheer | 7.166 | 1.223 | 0 | 280 | 8.109 |
Totaal van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 7.166 | 1.223 | 0 | 280 | 8.109 |
Totaal | 9.672 | 4.854 | 22 | 844 | 13.660 |
Doel van de voorzieningen | |
---|---|
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | |
Voorziening uitkeringsverplichtingen | Opvangen van fluctuaties in uitkeringsverplichtingen voormalig personeel |
voormalig personeel | Dekking uitkeringen aan gewezen wethouders |
Egalisatievoorzienigen | |
Voorziening gemeentelijke gebouwen | Opvangen van fluctuaties in onderhoud van de gemeentelijke gebouwen |
Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | |
Voorziening rioolbeheer | Betreft spaardeel voor vervangingsinvesteringen; opvangen fluctuaties in exploitatiekosten met betrekking tot rioolbeheer |
Belangrijke mutaties | Bedrag | Omschrijving mutatie | |
---|---|---|---|
Voorziening uitkeringsverplichtingen | Toevoeging: | 332 | storting ten laste van de exploitatie |
voormalig personeel | Onttrekking: | 187 | gewezen wethouders |
Voorziening gemeentelijke gebouwen | Toevoeging: | 2.664 | storting vanuit reserve gemeentelijke gebouwen |
Onttrekking: | 356 | aanwending ten behoeve van onderhoud gemeentelijke gebouwen | |
Voorziening rioolbeheer | Toevoeging: | 1.223 | storting ten laste van de exploitatie |
Onttrekking: | 39 | riolering woonwagencentrum | |
68 | riolering 2e fase Hoofdstraat/Dorpsplein | ||
71 | renovatie 4 pompgemalen | ||
102 | herstel riolering Zessprong |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
Verloopoverzicht | Boekwaarde 31-12-2015 | Vermeerdering | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2016 |
---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen | 5.464 | 0 | 1.773 | 3.691 |
Waarborgsommen | 0 | 150 | 0 | 150 |
Totaal | 5.464 | 150 | 1.773 | 3.841 |
De totale rentelast voor het jaar 2016 met betrekking tot de vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar bedraagt € 79.000.
Bij particuliere initiatieven vraagt de gemeente een waarborgsom ter grootte van de graamde planschade. Eventuele gedupeerden kunnen hierdoor schadeloos worden gesteld. Claims kunnen tot maximaal 5 jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend.
Vlottende passiva
Specificatie netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | Boekwaarde 31-12-2016 | Boekwaarde 31-12-2015 |
---|---|---|
Crediteuren jeugd | 499 | 365 |
Crediteuren overige | 1.711 | 2.786 |
BTW | 1.037 | 0 |
Geluidwerende voorzieningen (Dijkstraten) | 621 | 0 |
Nog te betalen vakantiegeld | 418 | 0 |
Nog te betalen kosten | 1.421 | 1.154 |
Nog te betalen aan zorgaanbieders jeugd en wmo | 1.704 | 1.789 |
Overige schulden | 27 | 31 |
Nog te betalen vennootschapsbelasting | 36 | 0 |
Nog te betalen uitkeringen | 0 | 344 |
7.474 | 6.469 |
Overlopende passiva
Specificatie overlopende passiva | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 3.684 | 4.338 |
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 927 | 361 |
Totaal | 4.611 | 4.699 |
Verloopoverzicht van de van de Europese en Nederlandse overheidsorganen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | Boekwaarde | Toevoegingen | Besteed | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
BBZ-regeling | 22 | 6 | 22 | 6 |
Participatie Sinti-gemeenschap | 0 | 8 | 0 | 8 |
Vooruitontvangen subsidie Slowlane | 1.496 | 0 | 67 | 1.429 |
Vooruitontvangen subsidie BOR-locaties | 1.495 | 0 | 579 | 916 |
Vooruitontvangen subsidie De Vleut | 1.325 | 0 | 0 | 1.325 |
Totaal | 4.338 | 14 | 668 | 3.684 |
Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
Waarborgen en garanties
Toelichting mutaties borgstellingen / gemeentegaranties per balansdatum 31-12-2016 ten opzichte van de balans per 31-12-2015:
Hieronder zijn de borgstellings- / gemeentegarantieverplichtingen opgenomen per 31 december 2016. Voor zover zich mutaties hebben voorgedaan buiten de reguliere aflossingen worden deze toegelicht.
Het saldo van de niet uit de balans blijkende waarborgen en gemeentegaranties kan als volgt worden gespecificeerd:
A. Rechtstreekse borgstellingen door de gemeente Best*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk. Bedrag | Restantbedrag | Aflossing | Restantbedrag | % Borgstelling | Waarborg | Waarborg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huize Nazareth | 3.720 | 2.730 | 123 | 2.607 | 100 % | 2.730 | 2.607 |
Diverse medewerkers gemeente Best* | 820 | 310 | 0 | 310 | 100 % | 310 | 310 |
Mixed Hockey Club Best | 125 | 95 | 13 | 82 | 100 % | 95 | 82 |
Stichting Abocuna** | 300 | 0 | 0 | 299 | 100 % | 0 | 300 |
Totaal rechtstreekse borgstellingen: | 4.965 | 3.135 | 136 | 3.298 | 3.135 | 3.299 |
* Het beginsaldo van de borgstellingen ten behoeve van medewerkers gemeente Best was abusievelijk foutief opgenomen in de tabel in de jaarrekening 2015. Dit komt omdat de saldobevesting 2015 niet compleet was. In bovenstaande opzet is rekening gehouden met de correctie in 2015. De nog openstaande leningen zijn aflossingsvrij.
** In 2016 is er één nieuwe borgstelling bijgekomen. Stichting Abocuna heeft als onderdeel van de financiering van de bouw- en verbouwingskosten van 't Tejaterke aan de Max de Bossusstraat 1 een gemeentegarantie ontvangen van € 300.000.
B. Achtervangborgstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk. Bedrag | Restantbedrag | Aflossing | Restantbedrag | % Borgstelling | Waarborg | Waarborg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stichting Mooiland (WSW37505)** | 3.450 | 3.450 | niet bekend | niet bekend | * | 3.450 | 0 |
Stichting Mooiland (WSW37684) | 2.980 | 2.980 | 2.980 | 0 | * | 2.980 | 0 |
Woonbedrijf (WSW43520) | 14.000 | 11.038 | 817 | 10.221 | * | 11.038 | 10.221 |
Woonstichting 'Thuis (WSW26851) | 10.243 | 4.685 | 550 | 4.135 | * | 4.685 | 4.135 |
Woonstichting 'Thuis (WSW34847) | 3.329 | 2.785 | 68 | 2.717 | * | 2.785 | 2.717 |
Woonstichting 'Thuis (WSW35060) | 858 | 177 | 59 | 118 | * | 177 | 118 |
Woonstichting 'Thuis (WSW37969) | 5.033 | 4.072 | 129 | 3.943 | * | 4.072 | 3.943 |
Woonstichting 'Thuis (WSW38025) | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | * | 4.000 | 4.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW42359) | 10.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | * | 10.000 | 10.000 |
Woonstichting 'Thuis (WSW42360) | 10.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | * | 10.000 | 10.000 |
Woonzorg Nederland (WSW42482) | 2.443 | 1.954 | 97 | 1.857 | * | 1.954 | 1.857 |
Totaal achtervangborgstellingen WSW | 66.336 | 55.141 | 4.700 | 46.991 | 55.141 | 46.991 |
* Toelichting achtervangborgstellingen WSW:
Bij achtervangborgstellingen via het WSW worden de schulden allereerst verhaald op de activa van de woningcorporatie die in de problemen gekomen is. Daarna wordt een aanspraak gedaan op de buffers van het WSW. Deze buffers worden door de erkende kredietwaardigheidsbeoordelaars Moody's en S&P als uitstekend gekwalificeerd. Dit blijkt uit de hoogst mogelijke kredietwaardigheidsbeoordeling die het WSW heeft gehad (AAA). Op de buffers van het WSW is tot dusverre nooit een beroep gedaan. De kans dat de buffers zodanig laag worden dat de gemeenten en het Rijk vanwege de achtervang moeten bijspringen worden daarom erg laag ingeschat.
In het geval dat de buffers van het WSW niet toereikend zijn, worden de gemeente en het Rijk (ieder voor 50%) verplicht om leningen te verstrekken tegen een rentetarief van 0%. Op basis van de huidige buffers van het WSW wordt op dit moment verwacht dat er geen aanspraak zal worden gedaan op onze borgstelling.
** Abusievelijk was in 2015 een achtervangborgstelling die thuishoorde bij de gemeente Tytjerkstradiel verwerkt door het WSW. Deze vergissing is in deze jaarrekening
hersteld
C. Achtervangborgstelling in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)*
Bedragen x € 1.000 | Oorspronk. Bedrag | Restantbedrag | Aflossing | Restantbedrag | % Borgstelling | Waarborg | Waarborg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Borgstellingen NHG t/m 2010, aandeel Best | niet bekend | 164.000 | nog niet bekend | info juli 2017 | * | 164.000 | info juli 2017 |
* Toelichting achtervangborgstellingen NHG:
Tot en met 2010 was de gemeente tezamen met het rijk risicodrager bij verstrekkingen in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie. Vanaf 2011 fungeert alleen het rijk als risicodrager. De achtervangconstructie die van toepassing is voor de gemeente Best (dus over het saldo leningen t/m 2010) werkt als volgt:allereerst worden schulden verhaald op de bezittingen van de schuldenaar en/of via een betalingsregeling. Als dit geen soelaas biedt, dan worden de buffers van de NHG aangesproken. Als de buffers van de NHG dalen onder een bepaald niveau zijn gemeente en het Rijk (ieder voor 50%) verplicht om renteloze leningen te verstrekken aan de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die deze regeling uitvoert. De kans dat een beroep gedaan wordt op een gemeentelijke achtervang wordt minimaal geacht. De buffers van de stichting WEW worden door erkend kredietwaardigheidsbeoordelaars Moody's en Fitch voldoende geacht om de risico's op te vangen.
Eigen bijdrage op grond van de WMO
Bij het gebruikmaken van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO een bijdrage van de aanvrager verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat gemeenten geen zekerheden omtrent de omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen verkrijgen.
Overige verplichtingen
Er zijn binnen de gemeente geen belangrijke en/of politiek-gevoelige financiële verplichtingen aanwezig. De gemeente heeft inspannings- en resultaatverplichtingen op zich genomen voor het opleveren van percelen voor 930 woningen.